poniedziałek, 11 listopada 2013

Pamiętamy o zmarłych



http://zapomniany.rybnik.pl/tag/gotartowice/

Dzisiaj - czyli 31. października była wycieczka. Byliśmy przy dwóch pomnikach - harcerzy Buchalików i innych zmarłych. Dawaliśmy tam znicze. Pierwszy pomnik był tam, gdzie byli powieszeni, a drugi tam, gdzie byli inni zabici. Buchalicy to Franciszek i Paweł.
Alek

Dziś byliśmy przy dwóch pomnikach. Ja miałam czerwony znicz, ale to bez znaczenia. Ulica Buchalików nazywa się tak, bo na tej ulicy zostali powieszeni Paweł Buchalik i Franciszek Buchalik, a od ich nazwiska wzięło się Buchalik.
Jagoda

Dzisiaj byliśmy przy dwóch pomnikach. Jeden był dla tych, którzy byli rozstrzelani albo zginęli w obozie koncentracyjnym. Potem poszliśmy do drugiego. On był dla Pawła Buchalika i Franciszka Buchalika, bo niestety ich powieszono. Jutro pójdziemy na cmentarz do bliskich zmarłych. ja pójdę do mojego dziadka, pradziadka, prababci i jeszcze wielu innych. Wrócę do Buchalików: Buchalicy zginęli, bo pisali gazety po polsku i jeszcze w nich namawiali ludzi, żeby walczyli z Niemcami. A Niemcy jak ktoś robił takie rzeczy to albo wysyłali do obozu koncentracyjnego, albo rozstrzeliwali, albo wieszali. Módlmy się za tych, którzy oddali życie za ojczyzną! To był bardzo pouczający dzień.
Kuba

Dziś poszliśmy z klasą pod pomnik Buchalików - pomnik powstał dla Pawła i Franciszka Buchalików. Następnie powędrowaliśmy do parku w Gotartowicach. Tam był drugi pomnik - dla osób, które zginęły w obozie koncentracyjnym. I zapomniałam dodać, że Paweł i Franciszek Buchalik zostali publicznie powieszeni. Dzisiaj jest czwartek, a jutro wolne. Pewnie odwiedzę moją kochaną babcię Danusię. Ale mi jest bardzo smutno, że mojej babci nie ma z nami. Od tej pory znam historię harcerzy Buchalików.
Hania

Dziś byliśmy przy dwóch pomnikach. Przy pomniku dla zabitych żołnierzy (w parku) oraz przy pomniku Harcerzy Buchalików. A jutro pojadę na groby mojego dziadka, trzech pradziadków i dwóch prababć. Może odwiedzę też grób mojej cioci i mojego wujka. Później pojadę gdzie indziej na groby. Nie mogę się doczekać jutra, gdy pojedziemy na groby.
Emilka

Dzisiaj byliśmy przy dwóch pomnikach. Tam, gdzie powieszono harcerzy Buchalików i tam, gdzie upamiętniamy osoby, które zginęły w obozach koncentracyjnych. Jutro pójdziemy na groby, by uczcić święto wszystkich Świętych. Odwiedzimy mojego dziadka! Posprzątamy grób, zapalimy świece i przystroimy go kwiatami.
Mateusz Sz.

Dzisiaj byliśmy przy pomniku harcerzy Buchalików. Było naprawdę super. Mieliśmy przynieść znicze. Moja przyjaciółka Asia przyniosła wielki niebieski i fajny znicz. A ja przyniosłam jeden mały i biały znicz. Byliśmy też przy drugim pomniku. Ja zapaliłam przy drugim pomniku, bo miałam tylko jeden znicz. Nie mogę się doczekać następnego Święta Zmarłych!
Róża


2 komentarze:

  1. Módlmy się za tych co za ns życie oddali!!! Nadia Pazgan

    OdpowiedzUsuń
  2. Niech pokój dla nich będzie!!!!!!!!!

    Alicja Kucharska

    OdpowiedzUsuń